Число 7. Читання



Як досягти успіху? В.Чемерис «Чорна кішка або магічне число «сім». Читання 4 клас.














Тема: Як досягти успіху? Валентин Чемерис «Чорна кішка, або магічне число «сім».

Мета:
- Стимулювати самостійні судження учнів, опираючись на їхній життєвий та читацький досвід;
-  вдосконалювати вміння визначати послідовність подій в тексті, аналізувати і виділяти головне в творі;
-    формувати уміння робити висновки, висловлювати своє ставлення до прочитаного, визначати головну думку твору;
-  розвивати зв’язне мовлення, навички читання, вміння читати діалоги;
-   виховувати бажання вчитися працювати, прагнути до успіху, силу волі, характер, любов до живої природи.

Методично-дидактичне забезпечення уроку: ребуси, картки, ТЗН
Тип уроку: урок  засвоєння нових знань, урок-діалог.
Інтерактивні технології: робота в групах, в парах, вправа «Очікування», рефлексія, вправа «Асоціативний кущ».

Етапи уроку:
I.         Організація  класу до уроку.
II.        Підготовка до сприймання нового матеріалу.
III.      Оголошення  теми уроку, мотивація навчальної діяльності школярів на            уроці.
IV.       Опрацювання твору В.  Черемиса  « Чорна кішка, або магічне число «сім».
V.         Підсумок уроку.
VI.       Оцінювання
VII.      Домашнє завдання.

Література: М. Миколайчук, Л. Цимбалюк.  Нетрадиційні методики       навчання читання.
С. Г. Заброцька. Уроки читання. 4 клас.
Нетрадиційні уроки в початковій школі. (Укладач Л. І. Нечволод )
Зерна успіху. ( Збірник методичних  знахідок )
Навчання і виховання  учнів 4 класу. ( Упорядник О. Я. Савченко )
 
Хід уроку

I.           Організація класу до уроку. 
1.     Привітання. 
2.     Гімнастика розуму та підготовка до читання:
Вчитель. Якщо ви правильно складете розсипані склади, то зумієте прочитати слова, що будуть епіграфом нашого уроку.

Зібратися разом – це початок, 
Триматися разом – це прогрес, 
Працювати разом – це успіх.                            

иТ є налюди, в кійя лічзбе «Я».
біТо ровадано неод тяжит,
кеЯ не жнамо втопотири.
мійЗу пішусно нийкож ньде  типрожи.                             (Слайд 1)

Ти є людина, в якій безліч «Я».
Тобі даровано одне життя,
Яке не можна повторити.
Зумій успішно кожний день прожити.                             (Слайд 2)

II.         Підготовка до сприймання нового матеріалу.

1.     Вправа на усвідомлення змісту. Гра «Скажи інакше»(Слайд 3)
Учні усвідомлюють речення і його перефразовують.
«Щоб запам’ятати правило, треба повторити його сім разів».
(Наприклад: Якщо повторити правило 7 разів, то добре його запам’ятаєш. Якщо покажеш правило 7 разів, то довго будеш його пам’ятати. Якщо розкажеш правило 7 друзям, а вони своїм 7 друзям, то правило запам’ятається всім надовго… . )

2.     Складання  прислів’їв. (Робота в парах)  (Слайд 4) (Додаток 1)

Сім разів відмір                                           і голоду не було
Наговорив сім міхів горіхів,                        один — відріж.         
              Сім літ минуло, як музика грала,               аніж один раз осиротіти.
              Краще 7 разів горіти,                                 а він ще тепер скаче.
Сім літ мак не родив                                  та всі неповні.

Ключ:
Сім разів відмір,                                             один — відріж.           (Слайд 5)
Наговорив сім міхів горіхів,                          та всі неповні.       
Сім літ минуло, як музика грала,                а він ще тепер скаче.
Краще 7 разів горіти,                                    аніж один раз осиротіти.
Сім літ мак не родив                                    і голоду не було.

Пригадайте ще прислів’я, у яких міститься слово «сім».            (Слайд 6)
*    Семеро одного не ждуть.
*    Сім п’ятниць на тиждень.
*    Працювати до 7 поту.
*    У семи няньок дитя недоглянуте.
*    Таємниця за сімома печатями.
*    На сьомому небі від щастя.
*    Краще  сім  разів покритися потом, ніж один – інеєм.
*    Семи смертям не бувати, а однієї не минути.
*    Сім  бід, а відповідь – одна.

Російські приказки, фразеологічні звороти:                                   (Слайд 7)
§  «Лук от 7 недуг»,
§  «Сентябрьский час – 7 погод у нас»,
§  «7 пядей во лбу»,
§  «Один с окрошкой, а 7 с ложкой»,
§  «За 7 верст киселя хлебать»…

3.     Розгадування ребусів.                                                      (Слайд 8)
      
                  7                        Осінь
-         Що ви помітили в усіх ребусах? (в кожному з них «заховалось» число 7)

4.     Асоціативний кущ.                                               (Слайди 9, 10, 11)
              Де ми зустрічаємо цифру 7? З давніх часів число 7 вважалося магічним. Воно зустрічається і в міфології, і в народній мудрості, і в художній літературі: (7 кольорів у веселці, «Білосніжка і 7 гномиків», «Вовк і 7 козенят», 7 днів у тижні, 7’я утворюють слово «сім’я», українська народна казка «7 дочок», 7 нот на нотному стані, квіточка-семипелюсточка, є 7 смертних гріхів, Рим побудований на 7 горбах. У Біблії число 7 зустрічається 180 разів …)
5.     «Хвилинка-цікавинка»
-         Чи не найбільшою популярністю користується у людей число 7. У чому ж секрет? Виявляється, що число сім відповідає обсягу короткотривалої пам’яті людини. Тобто, це та кількість предметів, ознак, яку ми спроможні запам’ятати відразу і на більш-менш тривалий час.

6.     Мовна розминка.                                                             (Слайд 12)
Має вуса, пишний хвіст
І негарну звичку:
Спершу добре він поїсть,
Потім – вмиє личко.  (Кіт)

-         Подумайте, про кого загадка? Прочитайте її хором.
-         Як прочитав би цю загадку кожен із цих хлопчиків?             (Слайд 13)
( На дошці – лиця з різною мімікою. Діти читають вірш сумно, весело, сердито, з плачем, зі сміхом…)
-       Весь, як смола, від вусів до хвоста. Не боїтеся такого кота?

III.    Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності школярів.
      – Сьогодні  ми прочитаємо твір Валентина Чемериса, з якого дізнаємось, чи справді  число « сім» магічне, а також чи справді наші успіхи залежать від  прикмет? (Слайд 14) Перед нами стоять такі завдання:                   (Слайд 15)
  • вдосконалювати вміння аналізувати,  виділяти головне в творі, визначати послідовність подій;
  • формувати уміння робити висновки, висловлювати своє ставлення до прочитаного, визначати головну думку твору;
  • розвивати зв’язне мовлення, навички читання, вміння читати діалоги;
  • виховувати бажання вчитися працювати, прагнути до успіху, любов до тварин.

ІV. Опрацювання твору В.  Черемиса  « Чорна кішка, або магічне число «сім».

1.     Робота над заголовком.
          Прочитайте назву твору. Поміркуйте, про що може йти мова у творі.
         Який за жанром може бути твір з такою назвою?

2.     Читання  твору вчителем,  учнями.
   Хто є головним героєм твору?
   Які ще персонажі  зустрічаються?

3.     Словникова робота.                                                     (Слайд 16)
   прочитати іменники;
   прочитати дієслова;
   пояснити вислови, записані в останньому стовпчику.
Навмисно                наврочити                   зарадити біді
квапливо                  підстерігає                  нікому анічичирк
невдача                    отакезних                    перестало щастити
всадовила                зашепотіла                  шерсть наїжачить

4.     Самостійне читання.  
Встановіть послідовність подій 1-варіант

Гарна оцінка.
Розмова з жінкою в окулярах.
Поява чорної кішки.
Василькові невдачі.
Порада хазяйки Пуми.
Використання магії.
Встановіть послідовність подій 2-варіант

-      «І що б ви думали: найвищу оцінку одержав!»
-      «Знову ти, Моргайте, не вивчив відмінки іменників».
-      «Твоїй біді можна зарадити».
-      «А Василько мовчить. Таємниця ж!»
-      «Двері йому відчинила незнайома жінка».
-      Як у дворі з'явилася Пума, Василькові перестало щастить».
-      «А яке маг…магічне слово? Скажіть, будь ласка!»

5.     Робота над змістом (Тест-взаємоперевірка)
 1.  У яку прикмету вірив Василько?                                      (Слайд 19)
                      а)  перебіжить дорогу чорна кішка — чекай невдачі;
                      б)  повертаєшся за забутою річчю — чекай невдачі;
                      в)  зустрів білу кішку — на удачу.
               2.  Звідки він її дізнався?                                                      (Слайд 20)
                       а)  від бабусі;
                       б)  від мами;
                       в)  від вчительки.
                3.  Чому жінка сказала, що «один» число просте, а «сім» — магічне?
                       (Слайд 21)
                      а)  тому, що хотіла пожартувати з хлопчиком;
                      б)  тому, що вона справді так вважала;
                      в)  тому, що вона розуміла, що за один раз правила не вивчиш.
                4.  Над якою темою працював клас?                                  (Слайд 22)
                        а)  другорядні члени речення;
                        б)  відмінювання іменників;
                        в)  антоніми.
                 5.  Що насправді допомогло хлопчику?                            (Слайд 23)
                        а)  везіння;
                        б)  ретельна підготовка до уроків;
                        в)  магія числа «сім».

Ключ: 1. а);   2. а);   3. в);   4. б);  5. б).                                             (Слайд 24)

Вчитель. А зараз визначимо головну думку твору, його жанр, жанрові особливості оповідання.
-         Якою людиною ви уявляєте Валентина чемериса, автора цього оповідання?
Додаток для вчителя. Валентин Лукич — український письменник. Народився 8 липня 1936 року в с. Заїченці на Полтавщині. Сорок років (з 1953 року) жив і працював у Дніпропетровську, де й розпочався його творчий шлях. 1971 року закінчив Вищі літературні курси при Літературному інституті ім. О. М. Горького. Працював у радгоспі, на ряді підприємств Придніпров'я, в редакціях обласних газет, видавництві «Промінь». У 1989 — 1993 роках був головою Дніпропетровської організації Спілки письменників України. Працював в адміністрації Президента України. Нині живе в Києві, працює в редакції газети «Літературна Україна». Прозаїк. Видається з 1962 року, в тому числі й іноземними мовами. Автор 28 книг, серед яких історичні романи: з життя Давнього Риму «Скандал в імператорському сімействі» та Скіфії — «Ольвія» (видання 1983, 1985, 1990 та 1993 років), «Смерть Атея» (1990 рік, літературна премія імені Д. І. Яворницького); фантастичні — «Білий король детективу», «Приречені на щастя» та інші. Валентин Чемерис також автор низки гумористичних творів (збірок «Хто на току, а хто на боку», «Урок виховання», «Коли спокушає диявол», «Сватання по телефону», «Гуморески», «Вуса № 3», "Операція «Земфіра»; роману «Родина Гордія Залізняка»; лірико-гумористичної повісті «В понеділок після вибуху»). За збірку «Еліксир для чоловіків» у 1990 році йому присуджено республіканську премію в галузі сатири та гумору імені Остапа Вишні. У 1993 році вийшов роман В. Чемериса «Фортеця на Борисфені», в якому розповідається про боротьбу за незалежність України. Цій же темі, тільки на іншому матеріалі, присвячено роман-есе «Президент». У 1995 році вийшов історичний роман «Епірська відьма, або Олімпіада — цариця Македонська». Повість «Я любила Шевченка» датується 1996 роком.

Фізкультхвилинка. (Комплекс вправ на вибір учителя. (Кожна по 7 разів.))
Напиклад:
-         Намалювати коло очками.
-         Намалювати трикутник носиком.
-         Вмити обличчя, не торкаючись обличчя.
-         Намалювати квадрат «хвостиком».
-         Потягнутися, як котик.
(Учні виконують пісеньку про кота.) (Додаток)

6.      Вибіркове  читання твору.
   Коли Василькові перестало щастити? Прочитайте, як хлопчик зустрічався щоранку з чорною кішкою.
   Знайдіть речення, в яких описано хазяйку Пуми.
   З яким проханням звернувся до неї Василько?
   Прочитайте, яку таємницю розкрила жінка Василькові.
   Які слова треба було промовити і що зробити Василькові, щоб чорна кішка не зурочила?

7.     Читання оповідання в особах.
   Пригадайте, що таке діалог.
(Читання діалогу в особах).

8.     Творчий  переказ оповідання.
   Уявіть себе на місці  Василька Моргайла. Перекажіть цю цікаву історію від свого імені.

9.      Перегляд мультиплікаційного фільму «Жив-був чорний кіт».
(Слайд 25)

10.    Робота з картками. (Додатки 2, 3)                       (Слайд 26)

Ключ: наполегливість, працьовитість, допитливість, віра в себе, впевненість, передбачливість, самокритичність, чесність,  уважність,  самостійність…


V. Підсумок уроку.
 Настав час підсумувати сьогоднішній урок. Запрошую вас до «Клубу філософів».                                                                                          (Слайд 27)
    Чи справді наші успіхи залежать від прикмет?
    Чи сподобався вам Василько? Чому?
    Якою виявилась порада хазяйки Пуми?

                               про працю і лінь
   Знаю,   що успіх залежить не від прикмет
                    про взаємодопомогу

                    виконувати різні види роботи
   Умію    давати відповіді на запитання
                    давати обєктивну оцінку подій

                    власну думку і думку товаришів
  Ціную  набуті знання і вміння
                    корисні поради та нову інформацію
          
VІ. Оцінювання.
Вчитель. Я пропоную вам оцінити себе. Візьміть личка, які лежать у вас на партах, та намалюйте посмішку залежно від того, як ви працювали на уроці.
·       Якщо личко з посмішкою – працював ефективно, творчо, активно;
·       Якщо личко серйозне – старався ;
·       Якщо личко зле – працював нижче своїх можливостей .
Прошу оцінювати себе обєктивно, чесно.
Отже, я сподіваюсь, що ви всі зрозуміли, що саме від кожної людини залежить рівень її знань, її успіхи. Сьогодні на уроці ви показали себе успішними учнями. Те, що ми успішні, можна підтвердити виставкою ваших грамот та дипломів. Я дякую вам за творчість, за старання і сподіваюсь, що наступні поради стануть вам у великій пригоді.

Повір у себе!                                                                              (Слайд28)
Май почуття гідності.
Будь собою.
Черпай сили з любові.
Будь самоучкою!

Висновок :     Прикметам вірити не треба,                                     (Слайд 29)
А більше, діти, вірте в себе!
Повірте в розум, працю, сили –
І найчорніший кіт – безсилий.

VІІ. Домашнє  завдання (1,2 – всім, 3,4 – за бажанням)            (Слайд 30)
   читати в особах;
   переказувати від себе;
   скласти кросворд з ключовим словом «кішка»;
   придумати і намалювати ілюстрації до оповідання.




ДОДАТКИ

Додаток 1.
Сім разів відмір                                            і голоду не було
Наговорив сім міхів горіхів,                         один — відріж.         
Сім літ минуло, як музика грала,                аніж один раз осиротіти.
Краще 7 разів горіти,                                 а він ще тепер скаче.
Сім літ мак не родив                                   та всі неповні.

Додаток 2.
Складіть павутинку слів, що на вашу думку сприяють успіху.

Наполегливість, байдужість, працьовитість, допитливість, віра в  себе, впевненість, передбачливість, самокритичність, брехливість, чесність, невпевненість, жорстокість, уважність, лінь, самостійність…


Додаток 3.
Вилучити зайві слова, що не зустрічаються у тексті.
Підкреслити іменники, позначити назви істот.

Пума, зурочила, таємниця, Митько, сім, тричі, телевізор, окуляри, аеропорт, невдача, кішка, собака, десять, Олена  Михайлівна,  Олександра Іванівна, відмінок.



1 коментар: